Weg uit het tochtgat Bonifacio

3 juli 2014 - Propriano, Frankrijk

Wat een wind. Bonifacio is een buitencategorie schuilhaven. Het is er erg mooi maar we konden niet wennen aan de harde wind. De hele dag tussen de 30 en 40 knopen wind. Vannacht nam hij af naar 15 tot 20 knopen maar vroeg in de ochtend stond de meter weer op bijna 40 knopen. Ja, we wilden weg. Weg van de wind. We hebben samen de strategie om de boot los te maken van de pier meerdere keren besproken en overlegd. De touwen en moorings losmaken bij 40 knopen wind is erg spannend. Gelukkig was het wind van stuurboord-achter. Bij het ontbijt nam Karin een moedig besluit. "Laten we alvast een zeeziekte pil nemen"  zei ze. Een vooruit ziende blik laat ik maar zeggen. Ik neem zelden zo een pil en voor Karin was het de eerste keer.

Toen de trossen los, zoals gezegd met 40 knopen wind. Alles moest in een keer goed. We deden het zoals afgesproken en zowaar konden we zonder schade van de kade wegvaren. Trots!

Met ruim 40 knopen wind vanachter werden we de haven uitgeblazen. Hoe zou het op zee zijn? Nou. de pillen kwamen goed van pas. De wind bouwde verder op naar ruim 40 knopen met uitschieters naar 58 knopen! Zware storm. Gelukkig voor de wind. Kleine genua bij en de snelheid liep op naar 11.8 knoop. Surfen is een beter woord en mijn gedachten gingen naar Kaap Finisterre met de boys Rob, Fred, Ruben en Joris. Alleen nu waren we met zijn tweeën. We hadden de boot goed onder controle alleen zeiden we niet veel tegen elkaar vanwege de spanning. Gewoon zitten en strak voor je uit kijken. Goed kijken naar de enkele andere jachten en boeien van visnetten op zee hoe zij zich gedragen. Uitluisteren op de marifoon en .......... De zuid kust van Corsica is er een om snel te vergeten.

Het opmerkelijke is dat, zodra je stuurboord uit gaat (rechts voor de landrotten), je direct te maken krijgt met wegvallende wind of zelfs even tegenwind. Van storm naar een briesje. Gewoon, langs de west kust van Cosica komt direct het vakantie gevoel weer terug.

En zo koersen we af op de haven van Propriano. Vlak voor de Marina stak de wind weer met de nodige ambitie op. Snel naar 30 knoop. Geen makkie dus om de boot aan te meren met zijn kont naar achteren. Het ging dus niet helemaal goed. De mooring sloeg vast in de bakboord schroef en we werden tegen een ander jacht aan geduwd. Krasje op de zijkant. Gelukkig kwam een duwbootje ons helpen en iemand van de kade gaf een extra hand met het aantrekken van de stuurbuurd mooring. Alles op 1 motor en zonder stemverheffing. Motor in de vooruit en te water om de andere motor met schroef weer te laten draaien. Onder water de schroef vrij gemaakt, geen schade aan de schroef, gas erop en de boot strak aan de kade leggen. He he. Wat een day for to day.

Nu snel een borrel.

Kaatje en Ronnie

1. Monique:
    3 juli 2014
    pffff, gelukkig nu aan de wijn. Die wind ook.
  2. Ger:
    4 juli 2014
    Geweldig moedig gedaan met zijn tweeen!
    Zijntrots op jullie. Op naar nieuwe ervaringen.
    Dikke kus Hans en Ger
  3. Fred:
    4 juli 2014
    Zo te lezen hebben jullie genoten, fantastisch, wat een team!