Adios Porre Favorre

18 juni 2014 - Oristano, Italië

17 juni: 08:00 uur ontmeren Mahon. Op weg naar Oristano, Sardinie. Van Spanje naar Italie. De grote oversteek voor deze reis. Na een mooie BBQ, gewoon op het achterdek met gemarineerde kipsate's, en grote garnalen, voorpootjes wassen en het mandje in. Goed voorbereid op weg, Tot 30 knopen wind schuin BB achter met zon in korte broek met zo.n 8,5 knopen onderweg. Weer een nare dag op kantoor. We hebben de wachten in drie uren verdeeld. Schipper en Schipperse van 22-01, Muppets daarna en dan Jan met Schipper van 4-7, daarna weer de Muppets, dan free fight for all.  Na zo'n 85 mijl in de wacht van de Muppets (01:00 - 04:00 uur) de motor bij om te vissermannen, nog steeds ruim boven de 7 knotsen. Er woont weinig op de Med in dit jaargetijde. Muppets hebben 1 (een) trawlende visser gezien, eerst op de radar en daarna de verlichting op ca 5 mijl. Jan en Schipper een dwars getuigd zeilschip.

Toen we allemaal aan dek en wakker waren, zo'n 10 mijl voor Sardinie, veel kleine vissers en een vissersfabrieksschip. En ..... een school van 6 tot 8 dolfijnen rond het schip. Ze kwamen ons echt opzoeken. Wat blijft dat toch een geweldige ervaring. Je kan er geen genoeg van krijgen. Foto's en filmpjes gemaakt, luid in de handen geklapt om ze weer naar de boot te krijgen. Een wervelende show.

Om ca 11:00 uur op de 18e juni na 190 mijl geankerd bij het levendige plaatsje San Giovanni del Sinis in het westelijke deel van de baai van Oristano. Heerlijk geluncht nadat Karin en Ron boodschappen hebben gedaan en door de cassiere naar de dinghy terug zijn gebracht, waarvoor zij de winkel zelfs sloot, en met een glaasje wijn de behouden overtocht gevierd. Onderweg uiteraard geen alcohol, maar nu toch voor anker een slokje. Na enig inhaalwerk wat slaap betreft heerlijk douchen en verschoninkie aan om 17:00 in de dinghy om naar de enige bar te gaan waar er TV is om Nederland -Australie te kijken. Lastige pot. De Executive Chillout WK Pool kende geen juiste eindstand maar wel een goede ruststand, uiteraard neergezet door de enige echte voetbalkenner aan boord. De rest mag mag morgen twee rondjes om de boot SUPPEN. Jan is al door, want die heeft twee keer gezwommen en ons uit de slaap gehaald door de waterlijn te borstelen.

Afiijn, eenmaal aangeland met de dinghy aan de steiger moest de schipper terug naar de boot om ketting en slot te halen en toen hij er weer was, werden we door de plaatselijke veldwachter terug gestuurd omdat we in een beschermd gebied geankerd bleken te hebben en hij ons vriendelijk verzocht te verleggen. Een half uurtje later en een ankerplaats verder waren we weer op de steiger en op naar de voetbal. Met de tune van "Once upon a time in the West" in gedachten en fluitend door het nog steeds levendige plaatsje gelopen, waar alle huizen dicht en verlaten zijn en no living sole te zien is, naar DE kroeg van het dorp en daar genoten van de krappe overwinning van het Nederlands elftal, met een klein glaasje en een opgepiept broodje dat niemand helemaal naar binnen weet te werken. Omdat we verwachtten dat Spanje-Chili een spectaculaire partij zal worden wilden we die ook nog zien maar de kroeg ging dicht, nadat Muppet Hoog een leuk spelletje met steentje heeft gedaan dat hij iedere keer won. Om 21:30 uur aan boord en nog een spelletje kaarten met een glaasje schotse landwijn om de dag en de overtocht en de overwinning van het Nederlands elftal gepast af te sluiten.

Morgen staan calibratie van log en kompas op het programma en het in de zeilgleuf krijgen van de onderste halve meter van het voorlijk van de genua. Vandaag tevergeefs de Harken winch handle getracht te repareren en Systeem Jan aangebracht boven de vuilnisbak. Alle de klemmen aan dek van alle lijnen zijn tijdens de overtocht door de Schipper van tekst voorzien

Een memorabele mooie tocht, dat was het.

1. Ina:
    19 juni 2014
    Wat heerlijk dat het zo goed is gegaan! En natuurlijk prima op tijd voor de wedstrijd, ik had niet anders verwacht:-) geniet van het prachtige Italiaanse land! XXX