Twee dagen in Mahon, Menorca

16 juni 2014 - Mahón, Spanje

15 en 16 juni begonnen met het vertrek van Ina, Dennis en Max naar het vliegveld. Ook voor hen enorme vertraging, zij zijn pas 's nachts vertrokken. Beide dagen waren als niet-zeildagen gepland. Kwam dat ff goed uit, want beide dagen woeien de vlekken van de koeien. In de haven al tot 40 knopen wind.

Tijd dus om aandacht te geven aan de boot. De Muppets Waldorf en Stadler (Rob en Peter) hadden nu de gelegenheid om water te tanken, de vuilwatertanks te spoelen na het zoeken en vinden van de afsluiters daarvoor, de werking, instellingen en het calibratiemenu van de navigatieapparatuur door te nemen, en de motoren te checken op v-snaar spanning, oliepeil van carter en saildrive. Dat laatste bleek ook nodig. Normaal gesproken moet de olie gepeild worden door de dipstick zo ver mogelijk op de plaats te duwen, maar het oliepeil van de saildrives wordt gemeten door de dop waaraan de stick bevestigd is los op zijn plaats te houden in plaats van in zijn plaats te schroeven. Dat betekende dat het oliepeil op het minimum niveau was, wat leidde tot de concluisie dat ook de professionals die de motor een week eerder een beurt hadden gegeven dat niet wisten. Dus ook voor hen: RTFM (Read The F... Manual). De olie van de SB saildrive was duidelijk afgewerkt en na het aftappen en spoelen met verse olie, is de nieuwe olie tot aan het goede merk ingevoerd. Het klapstuk van de dag was dat we, na een keertje of ..tig "zacht" aandringen, van een bezorgde Schipper toestemming kregen om het log, dat onder water onder een van de rompen uitsteekt, uit de romp te trekken om schoon te maken, waardoor er een leuk rond gat onder water ontstaat, dat je met een stop moet dichten. De Schipper had de gewoonte om het log schoon te maken door het natte spul in te gaan en met een tandenborsteltje het log onder water aan te pakken. Dat kan anders. Schippers' zelfvertrouwen zag je groeien toen we aankondigden dat hij zelf de stop er zou moeten uithalen en het log terugplaatsen, en Hoog in zwemuitrusting en opgeblazen zwemvest met paniek in de ogen zijn hut uitkwam. Afijn, Schipper heeft onder de bezielende leiding van Den Hoog zijn ding gedaan en je zag hem en zijn vertrouwen, groeien. Nuttig werk dus. Ron en Jan hebben verder Mahon afgestruind op olie, een vijl, schuurpapier, een Dremel, zagen, wissers, spanbanden, een handmatige carterpomp en op bijzonder verzoek, een soeplepel en meer van dat soort cadeautjes voor Vaderdag. En op de Dremel en spanbanden na is alles gescoord! Alle onderhoud dus gelukt, afsluiters van de vuilwatertanks gelocaliseerd en gezien dat het schip sterk en met kennis, kunde en ervaring gebouwd is. Een topboot.

Kilo, Alfa, Romeo, India, November heeft ons in leven gehouden met een heerlijke lunch en 's avonds lokaal uitstekelbaar gegeten, aangeboden door Rob. En super gezellig!!!! De bediening deed hun uiterste best om het ons naar de zin te maken en dat lukte prima. Aan boord gezellig nagetafeld, met een klein medisch geindiceerd slaapmutsje en allemaal weer heerlijk geknord. Maandag weer fris en fruitig het mandje uit en aan de slag voor het scoren van de dagelijkse capucino's op de kade.

Nog even vandaag "het blokje onder de blokken", zie een eerder verslag van Ron, aan de mast repareren en alles is weer klaar, zeker nadat Karin nog wat frivole sandaaltjes en wat andere kledingstukken heeft gescoord. Vanavond na de BBQ de boot, eten en drinken en onszelf voorbereiden voor de overtocht naar Sardinie. De wind- en weersverwachting voor de overtocht is goed. Dinsdag vroeg in de ochtend weg, woensdag nog met licht, in ieder geval tijdig voor de wedstrijd tegen Australie, ankeren in de baai van Oristano, dat is de planning. Dan het volgende verslag, van naar onze verwachting een mooie tocht van 190 mijl.

Uw Edelachtbare Crew.

1. Tanja:
    17 juni 2014
    Wat een heerlijke verhalen. Ik kan niet wachten totdat ik aan boord kom.

Veel plezier,

Tanja