De wind (tegen)

3 juni 2014 - Bosch en Duin, Nederland

Wind, waar zouden we zijn zonder wind? Wellicht verder maar ook duurder, de motoren van onze boot lusten wel wat.
Angstvallig houden we nu al de wind (windrichting en windsterkte) in de gaten.
Onze eerste oversteek van Valencia naar Ibiza is een trip van minimaal 90 mijl. Ik kan je verzekeren dat 16,5 uur tegen de wind in varen (lees: bonken op de golven) geen pretje is met het brommende geluid van de motoren.
De hele week al geven ze een voorspelling van 30 a 40 knoop (1 knoop is 1 mijl is 1,845 km, dus dit houdt in windkracht 8) wind tegen! En in de nacht wind stil. Een optie zou kunnen zijn om laat in de avond te vertrekken maar of we dat gelijk onze nieuwe bemanning zullen/kunnen aandoen moeten we nog even over nadenken.
Maar let op: zojuist gekeken en de windvoorspelling geeft nu15 a 25 knoop aan met de wind van opzij (NNO). Dus als alles meezit moet die nog een klein beetje keren (NW is ideaal) zodat we wind mee hebben en de zeilen kunnen hijssen.
Maar goed niets is zo onvoorspelbaar als het weer ;-)
We houden jullie op de hoogte.

1. Ina:
    3 juni 2014
    Uuhhhh... Nou, dat is ff lekker dan! Ik had toch iets andere verwachtingen:-) dus hoop ik op gunstige wind!
  2. Eric Mewe:
    6 juni 2014
    Pilletje doet wonderen Ien!! Hoop dat de laatste etappe van Italië naar Griekenland wat gunstiger weersomstandigheden zullen zijn ;-)