Spannende tocht in Spaanse wateren na Alva en 5-1

14 juni 2014 - Palma de Mallorca, Spanje

Na 4,5 uur vertraging op Rotterdam Airport (de combinatie vrijdag de 13e juni en Transavia is geen gelukkige) zijn wij, Jan, Rob en Peter, om 19:20 uur geland op Palma de Mallorca Airport. Gauw de taxi naar Club Real Nautico de Palma, om onze bagage aan boord te leggen. Perfecte ontvangst door Ron en Karin, het avontuur kan beginnen. Nu we toch op spaans grondgebied waren, wilden we ook maar een beetje de WK wedstrijd Spanje Nederland zien. Dat leek ons niet onaardig. De grondtroepen van de Exceutive Chilllout, Ina, Dennis en Max, werden snel op verkenning gestuurd. We moesten een etablissement hebben dat 1) iets te eten kon bieden, 2) een enkel klein glaasje bier/wijn op de kaart heeft en 3) een groot scherm met de wedstrijd naast de menukaart en aan heeft staan. Dat werd gevonden. Exact op het moment dat de scheids de bal van de console pakte om de wedstrijd te beginnen, schoven we aan.

We moeten constateren dat wij, het Nederlandse kamp van 8 man/vrouw sterk, gedurende  de eerste helft, tot 2 minuten voor de pauze redelijk rustig waren. Na de pizza voor Jan, Paella voor Rob en Peter en Jamon voor Ron, die toevalligerwijze samenvielen met de rust, werden de Spaanse fans, de rest van de kroeg dus, steeds minder luidruchtig. Beleefd als wij zijn hebben wij niet al te uitbundig gejuicht bij de 2-1, 3-1, 4-1 en 5-1. Pas toen wij vonden dat er geen risico meer was op blauwe ogen, dus toen we de jachthaven opkwamen, heeft Karin namens ons allen een klein juichje laten horen. Wat een avond.

Om 23:30 uur te kooi, de Schipper (en die is de baas) had in al zijn wijsheid besloten om de 100 Mijl lange tocht van Palma naar Mahon, Menorca, om 05:00 uur aan te vangen. Dat lukte perfect. Er stond geen wind, dus de ijzeren spinaker gezet en weg waren we. Heerlijk om de zon te zien opkomen en dan de korte broek aan. De opdracht was om totdat de haveningang in Menorca in zicht is, alle rotsen aan bakboord te houden. Ook dat lukte met zo'n 7 knopen wind achterlijker dan dwars, prima. zwaar werk voor de stuurman en navigator van dienst.

Wat een enerverende tocht. Instrumenten omgebouwd, dolfijnen en vliegende vissen gezien. Spaghetti van Jan gegeten. Een paar keer de genua uit- en ingerold, de gashandels niet aangeraakt en om 21:00, exact de tijd die de Schipper (ja, met hoofdletter) de avond ervoor had medegedeeld, met de kont aangemeerd aan de kade in hartje Mahon. Geweldig, wat een feest. We sluiten, as I type, de dag af met een enkel glaasje rode en Schotse landwijn en Windfinder geeft voor maandag tegen de 40 knopen wind, We zullen zien wanneer we de 190 mijl naar Sardinie beginnen. We sluiten weer een topdag op de Executive Chillout af.

Uw dienaar en stuurman, Peter Vollebregt

1. Jan van Vliet:
    15 juni 2014
    Ik zie het al, het leven is een feest aan boord van de Executive Chill Out, zelfs zonder wind.
    Fijn om te lezen dat jullie allen met je eigen oogkleur en compleet bovengebit van dat Spaanse terras af zijn gekomen.......
    Veel plezier!